Bidragsfusk


Bidragsfusk är ett allvarligt problem, säger Gumman. Alla fuskar men man måste göra något åt inkomsttagarnas fusk. Folkets fusk. Visserligen kan de inte fuska med så stora belopp, men eftersom de är så många blir det tillsammans enorma summor och då blir det inte utrymme för Gummans löneförmåner, påstår hon.

Det där med fusk är något som måste stävjas i tid, man måste börja med barnen. Det är föräldrarnas ansvar att både föregå med gott exempel och leda sina barn rätt. Gumman och jag har inga barn men vi lånar andras ibland. Som när syskonbarnet kom inrusande med andan i halsen och strålande ögon:

- Pappa, pappa, du kan aldrig ana... Jag har gjort något så smart... Det där spelet jag fick av dig du vet... Det som kostade 500 kronor... Jag hittade det på ett annat ställe... kostade bara 300... så jag köpte det istället... så nu har jag 200 kr och nu kan jag...
bla,bla, bla...

Jag stod lugnt och lyssnade. Jag förstod inte mycket av vad han sa, men något uppfattade jag. När han var klar sa jag:

- Du fick ett spel, inte 500 kr. Alltså är du skyldig mig 200 kr.

Så hördes ett konstigt ljud, något som lät som ett duh. Det kan vara något grabben sa eller ljudet av att han landade. Glittret i ögonen försvann och munnen gapade stort.

En hård läxa för en godtrogen pojk, men ska man fuska med bidrag ska man åtminstone inte berätta det för bidragsgivaren.

1 kommentar:

Sebastian sa...

Jodå, ögona kan ramla ur skallen på mig. Här håller jag på att lösa djupt allvarliga samhällsproblem och blir utsatt för FUSK!!! Sådär skulle jag ALDRIG göra. Inte ens mot min allra bästa fiende!